Lady Elaine
En liten båt på stora äventyr
Lady Elaine
Många är nyfikna på vad det är för båt som seglar med mig på haven och vilken utrustning som finns ombord, så här kommer lite detaljer om min livskamrat och stora kärlek Lady Elaine.
Hon är född 1981 och fyller då 33 år i år och är en segelbåt av typen Maxi 95 byggd i glasfiberarmerad polyester med masthead-rigg och ritad av Pelle Pettersson ”framgångsrik seglare, båt konstruktör och designer”.
9.5 meter lång 3.2 meter bred och en järnköl som når 1.7 meter under ytan.
Hon är stabil, graciös och stadig nog för de stora vattnen så vad damen väger talar vi inte om. Hon har seglat med mig under både Öresundsbron och Svinesundsbroarna och där emellan samt till Anholt Läsö och Skagen, var hon varit utan mig är svårt att säga men så mycket längre bort har hon nog inte varit.
Elaine är sparsamt utrustad med de nödvändigaste och utan onödig bekvämlighet och lyx men med lite säkerhetsprylar mest för kaptenens anhöriga och vänner skull så de kan känna sig trygga.
Lite prylar och utrustning:
Vindroder, av märket Cape Horn och modellen Jean du syd vilken är integrerad med båtens skrov. En nätt och vacker skapelse som lyssnar till namnet Jean, och den enda reservdelen som behövs är en bit gummiband till utlösningen av servo åran så att inget skadas om man fastnar i något. Detta är en magisk mojäng som styr båten med hjälp av vinden och håller samma kurs i förhållande till vinden utan ström mat eller sömn flera veckor i sträck. Det enda som behövs är lite vind i seglen och knappt de.
Bombroms ASB, en manick som bromsar bommen (en stor pinne som håller ut seglet i nedre delen) så den inte kommer farande när man gippar eller slår (ändrar kurs så att vinden kommer från andra sidan av segel och båt) utan sakta och fint flyttar sig från ena sidan till den andra.
Singellinerev bomfäste, gör att man från sittbrunnen kan reva (ta ned en bit och minska segelytan) storseglet med en lina. Smidigt, enkelt, säkert och bekvämt.
Bägge dessa säkerhets prylar har Inge Johansson uppfunnit och tillverkat.
Kompass, en stor 125mm och en 80mm samt en mindre syftkompass samtliga av märket Silva; som visar riktningen åt norr och nordpolen så att man inte far runt i cirklar utan vet vilket håll man seglar så inte kylan blir för svår.
Ekolod och Ecopilot som även ser framåt så man ser grundet innan man kör på dem istället för efter man står på grund vilket är det vanliga. Naturligtvis finns ett vanligt ekolod som ser rakt ned på grundet oxså av märket Navman.
Loggmätare, av märket Navman ”Hastighetsmätare” som mäter hastighet och distansen man seglar, bra att veta hur långt man kommer varje dag och då vet man även hur långt man har kvar till det tänkta målet.
Handhållen vindmätare som talar om hur många meter per sekund som vinden susar förbi med; en enkel sak som inte kräver ström utan drivs av vinden.
Ankare på 20 kg, 16kg, 10kg och 6kg tre utav märket Delta och ett Breeze med kätting tross och lina vilket är bra om man vill stanna till på havet en stund utan att behöva segla in i hamnar.
Spis, att laga mat på och som blir riktigt varm med hjälp av fotogen, kan även värma upp båten till behaglig temperatur med hjälp av en liten fläkt av typen Pan 2000.
VHF radio; en Simrad kommunikationsradio som når till horisonten så att man kan prata med andra båtar man möter och ser, fungerar även utmärkt i hamnar och kanaler när avstånden inte är så stora.
GPS plotter på 3.8 tum av märke Navman (TV med karta över världen med en liten båt i) som är liten i maten, äter bara 0.2 amper ström i timman och talar om var man befinner sig när man tappat bort var man är.
Ultra Sonic Antifouling system, är en apparat som med hjälp av ultravågor bildar en mikroskopisk luftfilm på skrovet som hindrar eller gör att alger växter och djur inte trivs och vill då inte bosätta sig på båtens botten. Man behöver då inte en massa giftig färg och det känns skönt. Denna apparat äter i snitt 0,4 amper så vi får hoppas den jobbar ordentligt.
Solceller på sammanlagt ca 250 watt och två Max Power regulatorer som styr laddningen för att skapa ström och amper till lod, logg, gps, ais, ssb, vhf, dator, modem, lanternor, lampor, ultra sonic och dylikt som äter ström för att leva och fungera.
Det finns även en kylbox av märket Super Cooler som drar alldeles för mycket ström så den får vara avstängd.
Det är en faslig massa bråte om man tänker på hur Brendan, Eriksson, James Cook eller Joshua Slokum hade det när dom seglade runt klotet. Fast då var det naturligtvis betydligt glesare mellan båtarna än i dag. Och dom klarade sig också utan kylbox, troligen saknade eller led dom nog inte av detta heller.
Batterier på sammanlagt ca 280 amper av AGM typ som inte läcker syra och trivs lika bra upp och ned. Behövs för att spara strömmen så att man kan använda den då solen inte skiner och solcellerna inte producerar någon el.
Vattentankar på totalt ca250l och ett Seagull IV ett vattenfilter som tar bort minsta smuts och ohyra från dricksvattnet så att man tryggt kan fylla tankarna med både regnvatten och vatten från fjärran länder, både söt och saltvatten pumpas manuellt med fotpumpar.
Vatten Toa med septiktank, jag kulle vilja pröva en mulltoa men utrymmet räcker inte till.
Backventil på tvättställets avlopp för att slippa att få in vatten om man glömmer stänga kranen på genomföringen och båten lutar lite mycket åt styrbord (höger).
Motor, ja faktiskt är det en motor också! En Volvo Penta MD11C som den heter och är sötvatten kyld. En stor klump som är placerad under bordet i salongen och tuffar på mjukt och fint efter spridarbyte (sprinklersystem som skvätter diesel in i motorn) för några år sedan. Bra att ha in och ut ur hamnar då vinden inte samarbetar.
Diesel tank på 100 liter och dunkar på 40 liter fulla med diesel för att mata Penta med och även en dunk fotogen på 20 liter till spisen som är ganska liten i maten.
Och lite mer exklusiva leksaker som är bra att ha ombord men kanske inte helt nödvändiga men gör att man reser betydligt säkrare.
Som Gunnar lite bestämt uttryckte det att det är bara dom som har hål i huvudet som seglar utan AIS i dessa tider.
Så därför har jag även en AIS transponder/mottagare av märket True Heading, också en fantastisk grej som talar om var andra fartyg är vart dom är på väg hur fort dom åker vad dom heter och mycket mer.
Den säger också till andra fartyg var Elaine är och vart hon är på väg vad hon heter och hur fort hon seglar. Den räknar ut om det finns någon risk att krocka med andra båtar som också har AIS och larmar då i god tid. Tillsammans med en navigations dator fit PC2 är det ett par hungrig rackare, äter tillsammans runt 1 amper ström i timman. Ja se det kostar på om man inte vill ha läckage på kontoret.
SSB radio med modem, Kommunikationsradio ICOM IC-706MK2G som man kan prata med folk från alla världens hörn var man än befinner sig förutsatt att dom också har en radio. Den kan med hjälp av ett modem och dator skicka e-post och ladda ned väder filer även när man är långt ute till havs ja till och med mitt ute på stilla havet. Betydligt bättre täckning än de finaste och modernaste mobiltelefonerna trots att det är en gammal uppfinning och konstruktion. Denna apparat är utan konkurrens det hungrigast av allt som finns på båten tillsammans. Men eftersom den bara äter ström kortare stunder på dygnet så blir det inte så mycket totalt får vi hoppas.
Det är viktigt att man inte förbrukar mer än man producerar för då har man inget kvar till slut och allt slutar att fungera.
Hovslagare; Sören Stjärnås
Copyright © All Rights Reserved: ladyelaine.se